submenu

Slotfeest Boekenstoet - 01/05/2019

Nederlands oefenen via voorlezen

Op zondag 26 mei staat het slotfeest van de Boekenstoet gepland in de Boesdaalhoeve. Een mooie afsluiter van het gratis voorleesproject, waarbij vrijwilligers aan huis voorlezen in het Nederlands.

De deelnemende kinderen, hun gezin en de vrijwillige voorlezers krijgen koffiekoeken, een mooie voorstelling en een boekencadeau.

De Boekenstoet

Wat als een kind naar een Nederlandstalige school gaat en het Nederlands niet als moedertaal heeft? Of wat als de ouders ervan zelf geen Nederlands kennen? Zulke situaties doen zich vaak voor in veel Vlaams-Brabantse scholen.  De Horizon vzw, een initiatief van Annelies Peeters en Michele Lucangelo, hebben er de voorbije jaren hun missie van gemaakt om taalzwakke kinderen te helpen met hun Nederlands, om zo taalachterstand weg te werken. Annelies begon kleinschalig met taallessen in het Brusselse, richtte samen met haar man Michele vzw De Horizon op (waarmee ze Europese prijzen voor hun ‘best practices’ wonnen) en werkten het concept de Boekenstoet uit, een gratis voorleesproject aan huis voor kinderen van vier tot negen jaar. Intussen is de Boekenstoet opgepikt door de provincie Vlaams-Brabant en zijn er heel wat gemeentes die eraan deelnemen. Scholen uit die deelnemende gemeentes mogen telkens vijf taalzwakke kinderen aanduiden, voor wie het project een meerwaarde kan betekenen.

Voorlezen aan huis

Voor de Boekenstoet vormen Annelies en Michele enthousiaste vrijwilligers die per gezin tussen november en mei tien keer een uurtje komen voorlezen aan huis, twee uitstappen organiseren naar de bibliotheek en de kindjes meenemen naar een culturele activiteit in het plaatselijke cultureel centrum. Op het einde van elke Boekenstoet is er een groot slotfeest waarop de kinderen met hun ouders kunnen genieten van koffiekoeken, een mooie voorstelling en waar ze getrakteerd worden op een boek om mee naar huis te nemen. Vrijwilliger Ellen Decoster leest al drie jaar voor bij gezinnen uit Sint-Genesius-Rode. ‘Ik ben een studente Taal- en Letterkunde aan de Vrije Universiteit Brussel. Voordien deed ik een bachelor leerkracht secundair onderwijs aan de Odisee Hogeschool.  Ik ben via Annelies bij de Boekenstoet terechtgekomen omdat het project mooi aansluit bij mijn beide studies.  De Boekenstoet is geen taalles voor kinderen, maar een voorleesuurtje gecombineerd met een knutselmoment. Het daagt me uit om creatief te zijn en op een andere manier kinderen te helpen met hun Nederlands. Daarenboven leer ik door de Boekenstoet ook nieuwe mensen kennen. Zowel andere voorlezers als de gezinnen zelf, die vaak een andere cultuur hebben. Mijn eerste gezin was Portugees. Ik mocht er regelmatig iets blijven eten. Vaak was ik daar drie uur in plaats van het voorziene uurtje. Met hen hield ik nog lang na afloop van het project contact. Ook van de kinderen krijg ik altijd veel vriendschap.’

De weg naar de bib

De Boekenstoet kadert in de brede visie die De Horizon naar buiten draagt: kinderen Nederlands leren op een niet-schoolse en speelse manier. Zo hopen Annelies en Michele hen meer bij te kunnen brengen dan wat een traditioneel puntensysteem op school doet. Taalzwakke kinderen worden volgens hen door hun minder goede punten vaak nog onzekerder. Dat kon ook vrijwilliger Ellen merken. ‘Ik lees momenteel voor bij een Japans gezin. Toen ik daar de eerste keer kwam, merkte ik dat het oudste kindje haar zinnen afratelde. Ze wou er vooral snel vanaf zijn. Na een aantal sessies en door haar stelselmatig op haar gemak te stellen, kon ik de vooruitgang merken. Haar zelfvertrouwen is zienderogen gegroeid en dat doet me deugd.’

Ook voor de ouders is een voorlezer van de Boekenstoet vaak een welgekome gast. Omdat zij zelf het Nederlands niet machtig zijn, durven zij de stap naar de bib of een theatervoorstelling vaak niet te zetten. De vrijwilligers van de Boekenstoet zijn dus ook brugfiguren die de ouders van taalzwakke kindjes vaak letterlijk de weg naar de bib of het cultureel centrum wijzen.

Kamishibai

De voorlezers van de Boekenstoet hebben geen eenvoudige taak. Ze studeren zeker niet allemaal voor leerkracht of taalkunde. De Horizon zorgt daarom dat de vrijwilligers van de Boekenstoet een vorming krijgen. Tijdens die vorming worden heel wat methodes aangereikt om kinderen spelenderwijs onder te dompelen in het Nederlands. Ellen: ‘Tijdens een voorleesuurtje lezen wij maximum een kwartier of twintig minuten voor. De rest van de tijd doen wij taalactiviteiten met de kinderen. Wij krijgen tijdens de vormingen tips over wat we kunnen doen en we kunnen ook materiaal lenen van De Horizon dat we gebruiken tijdens onze sessies.’

Om het speelse te garanderen maakt De Horizon gebruik van de kamishibaimethode, een Japanse vorm van verteltheater. Kamishibaiboeken zien eruit als een poppenkast, maar in plaats van poppen is het minitheater gevuld met tekeningen. Op de achterzijde staat tekst om voor te lezen. Ellen: ‘Soms zijn er in een gezin meer dan vier kinderen. Dan is voorlezen uit een gewoon boek bijna onmogelijk. Een kamishibaiboek werkt bijna als een vertraagde tekenfilm. Als je bij een nieuw gezin begint, is het trouwens altijd spannend of de kinderen naar jou gaan luisteren. Zo’n kamishibaiboek helpt dan. Aan toekomstige vrijwilligers wil ik vooral zeggen dat ze zich geen zorgen moeten maken. Het is wat zoeken in het begin, maar met de goede methodes kom je een heel eind. En na verloop van tijd leer je natuurlijk de kneepjes van het vak.’

 

Tekst: Sofie Van den bergh

Uit: Buurten mei 2019

Bekijk ook