submenu

Mezzosopraan Clotilde van Dieren uit Rode - 03/04/2019

‘Mijn interpretatie gaat steeds authentieker klinken’

Je stem als instrument inzetten om diepmenselijke gevoelens over te brengen. Dat kan Clotilde van Dieren uit Rode als geen ander. Op zaterdag 11 mei toont ze haar talent in de Sint-Barbarakerk. En dat in duo met accordeonvirtuoos Gwen Cresens.

Wat bracht jullie samen?

Clothilde van Dieren: ‘Verleden zomer hebben Gwen en ik voor de eerste keer samen opgetreden in een muzikale theatercreatie van Jacques Sojcher, een filosoof-dichter. Het klikte meteen. Ik hou enorm van het kleurrijke klankenpallet van een accordeon. Ik vergelijk het instrument graag met de ademhaling. De manier waarop een accordeon open en dicht gaat, doet me daaraan denken. De klanken die het bij die bewegingen voortbrengt, kunnen passievol maar ook nostalgisch zijn. Het is een prachtig en veelzijdig instrument.’

Jullie brengen een Spaans programma met onder meer werk van Ravel en Bizet.

Van Dieren: ‘De nummers komen vooral uit Andalusië, het zuiden van Spanje. Een interessante regio waar je in de muziek ook Arabische invloeden aantreft. De rode draad is enerzijds het ritme van de habanera, een dans die genoemd is naar de hoofdstad van Cuba. En anderzijds de aria’s uit Carmen, de zigeunervrouw van Sevilla uit de opera van Bizet. Ons programma is een mix van sfeervolle nummers waarin heel wat muzikale invloeden samensmelten.’

Hoe voelt het om muziek met Spaanse roots te brengen?

Van Dieren: ‘Heel natuurlijk. Mijn grootmoeder had Spaanse roots. Ik herinner me nog haar passie voor muziek en kunst in het algemeen. Toen ik als meisje van vijf piano begon te spelen, was zij er om me aan te moedigen. Spaanse muziek zingen voelt voor mij dan ook een beetje als thuiskomen. De passie, de trots, de puurheid, de weemoed die je er in aantreft, ik herken het allemaal. Zo is er het flamboyante nummer Granada. Het gaat over de stad die je met de charme en vrijgevochten geest van een zigeunervrouw verleidt. Alle ingrediënten van de Andalusische folklore kan je erin voelen. De magie van de stad die je zin geeft om te zingen en te leven. Voor mij is dit zeer herkenbaar en inspirerend.’

Wat drijft je als zangeres?

Van Dieren: ‘Als we er tijdens een optreden in slagen om mensen de tijd te doen vergeten, ben ik heel tevreden. Als je merkt dat je muziek mensen naar een andere wereld meevoert waar het fijn vertoeven is, is dat toch magnifiek. Als zangeres probeer ik mensen ook in contact te brengen met hun diepste zijn. Daar kan een enorme kracht van uitgaan.’

‘Ik kan erg genieten van het samenspel met muzikanten tijdens een optreden. Maar ook van de communicatie met het publiek. De wisselwerking die je met de mensen in de zaal voelt, geeft mij energie. Muziek is een krachtig medium. Dat klanken samen met een tekst of verhalen diepe gevoelens kunnen opwekken, vind ik prachtig.’

Hou je – naast klassieke muziek – nog van andere genres?

Van Dieren: ‘Ik ben heel nieuwsgierig en vind het fijn om nieuwe zangers of muziekgroepen te ontdekken. Als ik  een paar namen moet laten vallen van zangers die me inspireren, mogen Nina Simone, Ella Fitzgerald, Edith Piaf, Barbara, Maria Callas, Renée Fleming, Franco Corelli, Kathleen Ferrier en José van Dam zeker niet ontbreken.’

‘Mozart en Bach blijven me ook fascineren. Dat hun muziek van meer dan twee eeuwen geleden ons vandaag nog altijd kan raken, getuigt van hun meesterlijke talent. En datzelfde geldt voor de mystische vrouwelijke componist Hildegard van Bingen. Haar muziek is zelfs al meer dan 8 eeuwen oud.’

Je hebt twee jaar filosofie gestudeerd. Welke filosoof spreekt je vooral aan?

Van Dieren: ‘Anne Dufourmantelle vind ik een interessante hedendaagse filosofe. De manier waarop zij naar de mensheid kijkt, boeit me, alsook haar inzichten over de kracht van tederheid. Haar leven eindigde echter dramatisch. In 2017 overleed ze terwijl ze twee kinderen in de zee aan het redden was.’ ‘Ook Nietzsche, die zelf dichter, pianist en componist was, spreekt me aan. Hij hield trouwens erg van de opera Carmen. Een filosoof die zeker niet in het lijstje mag ontbreken, is Spinoza. In zijn boek Ethica toont hij de weg naar vrijheid en vreugde.’

Is de manier waarop je muziek vertolkt met de jaren veranderd?

Van Dieren: ‘Met de jaren ben ik de technieken die nodig zijn om je stem als instrument in te zetten steeds beter gaan beheersen. Ik denk dan ook minder na tijdens het zingen. En dat zorgt ervoor dat ik meer op mijn gevoel kan zingen en met meer vrijheid en authenticiteit op het podium sta. Uiteraard doe ik dat met een groot respect voor de componist, maar mijn interpretatie gaat steeds authentieker klinken. Een fijn gevoel.’

Muziek als balsem voor de ziel. Kan je je in die gedachte vinden?

Van Dieren: ‘Helemaal. Van muzikale klanken die je als mens diep kunnen raken, gaat een helende kracht uit. Zelf ervaar ik het ook als ik mijn professionele pet afzet en muziek bij me laat binnenkomen. Voor mij voelt dat als op reis gaan. Luisteren naar een aria die door Maria Callas of Lorraine Hunt gezongen wordt of naar een opera of een strijkkwartet … het kan me mijlenver wegvoeren. Naar een plek die me helemaal opnieuw oplaadt. Die hernieuwende kracht die muziek kan oproepen, vind ik zalig. Maar nog zaliger vind ik het om dat gevoel door te kunnen geven aan een publiek.’

Nathalie Dirix

Uit: Buurten april 2019

 

zaterdag 11 mei – 20 uur
Danzas
Gwen Cresens en Clotilde van Dieren
Sint-Barbarakerk (Gehuchtstraat 184 1640 Sint-Genesius-Rode)

Bekijk ook

Gwen Cresens & Clotilde van Dieren - Danzas

De stralende mezzosopraan Clotilde van Dieren uit Sint-Genesius-Rode en de virtuoze accordeonist Gwen Cresens – van alle markten thuis – brengen samen tango’s, Habanera uit Carmen van Bizet en enkele volksliederen. Een muzikale reis door Spanje, Frankrijk en Rusland.
11 mei
20.00 uur