submenu

Lezersonderzoek gemeenschapskranten 2018 - 08/11/2018

7,8 op 10

In het jongste lezersonderzoek krijgen de gemeenschapskranten van vzw ‘de Rand’ een heel goed rapport: 7,8 op 10. We duizelen er een beetje van.

De gemeenschapskranten zijn de zes maandelijkse, lokale informatiebladen die vzw ‘de Rand’ uitgeeft in de zes gemeenten met bijzonder taalstatuut in de Vlaamse Rand: zandloper in Wemmel, uitgekamd in Wezembeek-Oppem, lijsterbes in Kraainem, buurten in Sint-Genesius-Rode, sjoenke in Linkebeek en kaaskrabber in Drogenbos. Om de vijf jaar voert een onafhankelijk onderzoeksbureau een lezersonderzoek uit over de gemeenschapskranten en RandKrant. Tussen 15 mei en 18 juli 2018 voerde M.A.S. (Market Analysis & Synthesis) uit Leuven het telefonische onderzoek uit. Het onderzoek is representatief en is zo opgesteld dat voor een aantal gegevens een vergelijking met 2013 gemaakt kan worden. Voor het eerst werden er ook vragen gesteld over de vertaalde samenvattingen in de gemeenschapskranten.

Wat zijn de conclusies?


De gemeenschapskranten zijn minder goed gekend dan vijf jaar geleden (dat geldt voor alle regionale media van de Rand), het aantal lezers blijft stabiel, het aantal trouwe lezers stijgt. De gemeenschapskranten versterken hun positie binnen het lokale informatieaanbod. Ze staan op de tweede plaats gerangschikt op de vraag ‘welk medium informeert het best over de regio’. De waardering van de tijdschriften ligt hoger dan in  2013. Hoofdconclusie: de gemeenschapskranten – en ook RandKrant – handhaven zich duidelijk als een belangrijk medium in de lokale en regionale berichtgeving. De resultaten van het lezersonderzoek wijzen op een grotere waardering dan vijf jaar geleden.

Meer in detail


> 60 % van de bevraagde mensen kent de gemeenschapskrant van zijn gemeente (in 2013: 70 %). Hiermee staan de gemeenschapskranten op de derde plaats in de rangschikking van bekendheid van regionale en lokale informatiemedia, na RandKrant en het gemeentelijke informatieblad.

> 45 % heeft ze effectief gelezen de afgelopen zes maanden, acht op de tien zijn trouwe lezer, 42 % is intensieve lezer.

> De gemeenschapskranten staan op de tweede plaats in de rangschikking van ‘media die het best informeren over de gemeente’, na het gemeentelijke informatieblad.

> De meest gelezen rubriek is ‘nieuws uit de gemeente’ met 85 %, de minst populaire is ‘nieuws uit het gemeenschapscentrum’ met 64 %.

> Zandloper in Wemmel is het meest gekend en gelezen (62 %), gevolgd door buurten in Sint-Genesius-Rode (54 %), kaaskrabber in Drogenbos (42 %), sjoenke in Linkebeek (39 %), uitgekamd in Wezembeek-Oppem (37 %) en lijsterbes in Kraainem (24 %).

> De gemeenschapskranten worden meer gelezen door Nederlandstaligen (73 %) dan door Franstaligen (27 %) en anderstaligen (13 %).

> Inwoners vanaf 35 jaar en ouder kennen en lezen de gemeenschaps-kranten meer (18-34 jaar: 24 %, 35-54 jaar: 52 %, 55+: 51 %).

> De belangrijkste reden om het maandblad niet te lezen is ‘de inhoud van het blad spreekt mij niet aan’ (35 %) en ‘geen tijd voor’ (30 %). 20 % geeft aan het blad niet te lezen omdat het niet in de eigen taal is (in 2013: 58 %).

> De gemeenschapskranten in hun totaliteit krijgen een gemiddelde beoordeling van 7,8 op 10. Dat is een betere score dan in het vorige lezersonderzoek van 2013 (7,1/10). Nederlandstalige lezers (7,9) beoordelen de gemeenschapskranten beter dan de niet-Nederlandstalige lezers 7,3 (2013: 6,4). De hogere score is wellicht te verklaren door de vernieuwde redactionele aanpak en het vernieuwde uitzicht sinds februari 2016.

> Op het vlak van uitzicht en vormgeving (7,6) (2013: 7,2) en van stijl (7,5) (2013:7,0) worden de gemeenschapskranten goed beoordeeld. Op het vlak van inhoud worden de gemeenschapskranten beter beoordeeld dan vijf jaar geleden (7,5 t.o.v. 6,9).

> Het uitzicht en de vormgeving worden gewaardeerd (van 90 % voor cover tot 97 % voor de lengte van de artikels).

> Ook de stijl en leesbaarheid worden gewaardeerd (van 88 % voor objectief en neutraal tot 97 % voor verstaanbaar). Voor inhoud ligt de score tussen 72 % (voor ‘bevat informatie die ik niet zou willen missen’) en 95 % (voor afwisselend).

> 93 % vindt de vertaalde samenvattingen van een aantal artikels positief. 60 % leest ze (22 % leest alleen de vertalingen, 38 % eerst de vertaling en dan het artikel in het Nederlands, 40 % leest meteen het hele artikel in het Nederlands).

> Lezers van de gemeenschapskrant zijn meer betrokken in het lokale verenigingsleven (meer lid van een vereniging) dan niet-lezers. Ze zijn beter op de hoogte van wat er gebeurt in de gemeente dan niet-lezers (80 % tegenover 69 %), Lezers kennen beter het lokale gemeenschapscentrum dan niet-lezers (89 % tegenover 47 %). Lezers vinden veel meer dan niet-lezers dat het gemeenschapscentrum een meerwaarde biedt in de gemeente (84 % tegenover 64 %).

> 66 % kent het gemeenschapscentrum (NL: 88 %, niet-NL: 49 %). De Zandloper in Wemmel is het best gekend (78 %), de Lijsterbes in Kraainem (47 %) en de Muse in Drogenbos (42 %) het minst. Van diegenen die het gemeenschapscentrum kennen, hebben er de laatste zes maanden 38 % aan een of meerdere activiteiten deelgenomen (NL: 48 %, niet-NL: 26 %).

> Lezers van de gemeenschapskrant nemen meer deel aan activiteiten van het centrum dan niet-lezers (49 % tegenover 21 %).

> 71 % van de respondenten informeert zich over de activiteiten via de gemeenschapskrant, 30 % via de website van het centrum, 8 % via het boekje van het centrum, 4 % ter plekke en 2 % via Facebook.

Wat nu?


Dit zijn aardige cijfers waarmee we tevreden kunnen zijn. De opdracht is om dit op peil te houden. Duidelijk is ook dat we zullen moeten werken aan de bekendheid van de gemeenschapskranten.

 

Geert Selleslach 

Samenvatting lezersonderzoek 2018

op www.randkrant.be